نسل زد

نسل زد z چیست و چه ویژگی هایی دارد؟

نسل زد واژه‌ای است که در سال‌های اخیر به شدت مورد استفاده قرار گرفته است. با این حال تعداد زیادی از کاربران و مخاطبان به خوبی با این واژه آشنا نیستند. نسل زد در واقع افرادی هستند که در بین سال‌های ۱۹۹۵ تا ۲۰۱۰ متولد شده‌اند. زمانی که دنیا در تکنولوژی‌های مختلف غرق شده بود.

 تعریف نسل زد چیست؟

نسل زد که به آن نسل زومر نیز گفته می‌شود نسلی است که در طول سال‌های ۱۹۹۵ تا ۲۰۱۰ در دنیا متولد شده‌اند. این نسل در واقع در عصر تکنولوژی و همچنین شرایط عجیب و غریب و سخت اقتصادی در دنیا متولد شده‌اند. این نسل به شدت به استفاده از تکنولوژی مثل گوشی‌های تلفن همراه هوشمند و رایانه، اینترنت و شبکه‌های اجتماعی وابسته هستند. به نحوی که بدون آن‌ها عملاً زندگی برای این نسل غیر ممکن می‌شود!

نسل زد
بچه های دهه هشتادی

توضیحاتی مختصر در خصوص نسل‌های مختلف

قبل از اینکه به خوبی با نسل زد آشنا شوید بهتر است کمی با نسل‌های مختلف آشنا شویم. نام‌گذاری این نسل‌ها بر اساس تحقیقات و جامعه‌شناسی‌های انجام شده در دنیا انتخاب شده است. این نام‌گذاری بعد از جنگ جهانی دوم رایج شد و تا به امروز ادامه داشته است.

در حال حاضر ۴ نسل مختلف در دنیا زندگی می‌کنند این چهار نسل عبارت‌اند از:

۱.نسل بیبی بومر ها یا نسل B

این نسل بعد در خلال جنگ جهانی دوم و بعد از آن در خلال سال‌های ۱۹۴۰ تا ۱۹۵۹ میلادی متولد شدند. وجود سیستم‌های دیکتاتوری بعد از جنگ جهانی دوم، سرکوب‌های سیستماتیک، به وجود آمدن انقلاب‌ها و ایده آل گرایی از خصوصیات این نسل بوده است. با این حال نفراتی که از این نسل باقی مانده‌اند اندک است و درحال حاضر جزء افراد بسیار مسن جامعه به شمار می‌روند.

۲.نسل ایکس یا X

این نسل در خلال سال‌های ۱۹۶۰ تا ۱۹۷۹ متولد شدند. در این نسل تحولات سیاسی بزرگی رخ داد. شایسته سالاری وارد جامعه شد. این نسل به شدت وابسته به مادیات شد و رقابت‌های بزرگی در زندگی تجملاتی رخ داد. فردگرایی، برندهای مختلف و کالاهای لوکس که تا به امروز نیز باقی مانده‌اند همه در این نسل به وجود آمدند.

نسل زد و بقیه
بچه های دهه هشتادی

3.نسل ایگرگ یا همان نسل وای Y

این نسل که با نام نسل ملانیوم یا نسل هزاره نیز شناخته می‌شود در طول سال‌های ۱۹۸۰ تا ۱۹۹۴ در دنیا متولد شدند. در این نسل جهانی‌سازی و ثبات اقتصادی در دنیا رخ داد. اینترنت اولیه به وجود آمد و سیستم‌های پرسشگر و خود محور در دنیا به وجود آمدند. برگزاری انواع فستیوال‌ها و سفرهای تفریحی مختلف در این نسل به شدت رونق پیدا کرد.

۴.نسل زد

این نسل همان‌طور که گفته شد در بین سال‌های ۱۹۹۵ تا ۲۰۱۰ متولد شده‌اند. پویایی و واقعیت‌های چندگانه، وابستگی به شبکه‌های اجتماعی، جامعه‌محوری و استفاده از ابزارهای دیجیتال از ویژگی‌های این نسل است. در واقع به افرادی که در نسل زد متولد شده‌اند دیجیتالی‌های مادرزاد گفته می‌شود. نسل زد در حال حاضر بین ۱۰ الی ۲۴ سال سن دارد.

نسل زد چه ویژگی‌هایی دارد

حال که به خوبی با نسل‌ها آشنا شده‌اید احتمالاً کم‌کم خودتان متوجه شده‌اید که نسل زد چه خصوصیت‌ها و ویژگی‌هایی دارند. این نسل در زمانی متولد شده که تغییرات تکنولوژی زیادی در دنیا رخ داده است. اینترنت همگانی شده و ابزارهای اتصال به اینترنت به راحتی در اختیار افراد قرار گرفته است. در نتیجه این موارد باعث شده است که نسل زد به عنوان نسلی فراشناختی در جامعه ظهور پیدا کند.

کشورهای مختلف بر اساس سیستم جمعیتی که دارند هرکدام به نحوی از این نسل‌ها تشکیل شده‌اند. نسل زد یکی از مهم‌ترین نسل‌ها در تمام کشورها است. به نسل زد نسل اینترنت نیز گفته می‌شود. به همین دلیل کشورهای مختلف بخش‌های زیرساختی و اینترنتی خود را به نحوی برنامه‌ریزی کرده‌اند که به خوبی نیازهای این نسل پاسخ داده شده و فعالیت‌ها و رفتارهای اجتماعی و دیجیتالی این نسل را به خوبی پاسخ دهند. بر اساس بررسی‌های صورت گرفته نسل زد به دلیل وابستگی بالایی که به تکنولوژی دارد به نوعی تنبلی دچار شده است. همین امر باعث شده است که دنیای کسب‌وکارها در فضای دیجیتال به شدت تغییر کند.

 

خریدهای آنلاین یکی از تغییراتی است که این نسل به وجود آورده است. تا قبل از این خرید از فروشگاه‌های فیزیکی رونق بالایی داشت اما کم‌کم وب‌سایت‌ها به وجود آمدند تا خرید از طریق اینترنت انجام شود؛ اما امروزه وب‌سایت‌های فروشگاهی هم به کنار رفته‌اند و نسل جدید کاربران حتی زمان کافی برای جست‌وجو در وب‌سایت‌ها را نیز ندارند. آن‌ها ترجیح می‌دهند که در فضای شبکه‌های اجتماعی محصولات را مشاهده کرده و از تجربه واقعی کاربران برای انتخاب محصولات و خدمات مورد نیاز خود استفاده کنند. در نتیجه انواع فروشگاه‌ها و خرده فروشی‌ها در شبکه‌های مجازی به وجود آمده که به خوبی توانسته نیازهای نسل زد را پوشش دهد.

نسل زد نسل همیشه حاضر

نسل زد همواره از دستگاه‌های متصل به اینترنت استفاده می‌کند. به همین دلیل به این نسل لقب نسل همیشه حاضر یا نسل همیشه آنلاین نیز داده شده است. نکته قابل توجه در خصوص رفتارهای نسل زد این است که این نسل دیگر به هر کاری تن نمی‌دهد و هر شغلی باعث رضایت آن‌ها نمی‌شود. این نسل درباره شغل‌ها به خوبی تحقیق می‌کند و مقدار درآمد کارها در این نسل حرف اول را می‌زند. نسل زد به دلیل تولد در دنیای دیجیتالی به شدت عاشق استفاده از ابزارهای دیجیتالی است. استفاده از اینترنت به زندگی این نسل گره خورده است.

تغییراتی که نسل زد در کسب‌وکارها ایجاد کرده است

کسب‌وکارها در سال‌های اخیر به شدت تغییر کرده‌اند. امروزه در شرکت‌ها بخش‌های مختلف فناوری، اتوماسیون‌های اداری، سیستم‌های ارتباط با مشتری و غیره به خوبی استفاده می‌شود. کسب‌وکارها از فروشگاه‌های سنتی به سمت فروشگاه‌های دیجیتالی تغییر کرده‌اند. همین عوامل باعث شده است که نگاه مدیران شرکت‌ها به پرسنل شرکت‌ها نیز تغییر کند. نظم و رفتار سازمانی کم‌کم جای خود را به کارایی و بهره‌وری بیشتر داده و حتی برخی شغل‌ها به‌صورت دورکاری انجام می‌شوند تا افراد در کوتاه‌ترین زمان ممکن بهترین کار را انجام دهند.

نسل زد از سیستم‌های فناوری و مدیریت تکنولوژی به خوبی استفاده می‌کنند. حتی این نسل حاضر است به جای استفاده از دستگاه‌های حضور و غیاب فیزیکی از اپلیکیشن های حضور و غیاب استفاده کند تا مدت زمان کوتاه‌تری را صرف کارهای عادی کند.

 شبکه‌های اجتماعی بخش مهم زندگی نسل زد

شبکه‌های اجتماعی بخش مهمی را در زندگی نسل زد ایفا می‌کنند. این نسل دوست دارد که رخدادها و اتفاقات زندگی خود را در شبکه‌های اجتماعی قرار دهد و آن‌ها را با مخاطبان خود به اشتراک بگذارد. همین امر باعث شده که ارتباطات در نسل زد به شدت تغییر کند. دیگر خبری از دوست‌یابی سنتی در بین افراد این نسل وجود ندارد. در نتیجه این نسل به خوبی از فرصت‌ها استفاده می‌کند. در گفتگوهای آنلاین شرکت می‌کند. با افراد به‌صورت دیجیتالی دوست می‌شود و حتی سمینارها و گردهمایی‌ها را نیز به‌صورت آنلاین برقرار می‌کند. شبکه‌های اجتماعی مخصوص این فعالیت‌ها نیز این رفتار را به خوبی راحت‌تر کرده است. برخی شبکه‌ها مانند کلاب هاوس توانسته به خوبی گفت‌وگوها را در دنیای مجازی امکان‌پذیر کند.

4.6/5 - (63 امتیاز)

۹ thoughts on “نسل زد z چیست و چه ویژگی هایی دارد؟

  1. مسعود میگوید:

    با تشکر از دوست عزیزی که این مطلب را جمع آوری گرده بود .
    یک سوال دارم و اینکه کسی می تواند بگوید این نسل در ارتباطات عاطفی مثل ازدواج چگونه خواهد بود ؟

    • احسان احمدزاده میگوید:

      با توجه به تجربه های اخیر من هنگام تدریس با بچه های نسل زد بهتره ببینیم در زمینه مسئولیت پذیری اجتماعی چگونه عمل میکنند، بعد از اون میشه فهمید که چه جوری مستقل میشن و قبیله خودشون (تشکیل خانواده) رو میسازند.

  2. ناشناس میگوید:

    نسل های X و Y و Z را، تا حدودی، شناختیم. بهد از این چه نسلی خواهیم داشت؟ بچه‌هایی که در فاصله‌ی ۱۰ سال گذشته متولد شدند، چه خواهند شد؟ و با چه ویژگیهایی؟
    پسا ایکسی‌ها چه کسانی‌اند؟
    منتظر چه نسلی باید باشیم؟
    پیدایش این نسل‌ها، متأثر از شرایط اجتماعی (سیاسی و اقتصادی) جامعه‌ای که در آن متولد شدند، هستند؟ چطور؟

  3. ناشناس میگوید:

    ضمن سلام تشکرمیکنم ازگردآورنده ی این موضوع که بسیارخوب وعالی مطلب را طرح وتوضیح دادند.

  4. فریدون میگوید:

    به نام خدا
    واقعا این مطلب و مطالبی از این قبیل کمک می‌کند تا افرادی که بحث تربیت این نسل جدید رو بر عهده دارند بتونن هرچه بهتر مدیریت کرده و به نتیجه مطلوب برسانند

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ورود | ثبت نام
شماره موبایل خود را وارد کنید
برگشت
کد تایید را وارد کنید
کد تایید برای شماره موبایل شما ارسال گردید
ارسال مجدد کد تا دیگر
برگشت
رمز عبور را وارد کنید
رمز عبور حساب کاربری خود را وارد کنید
برگشت
رمز عبور را وارد کنید
رمز عبور حساب کاربری خود را وارد کنید
برگشت
درخواست بازیابی رمز عبور
لطفاً شماره موبایل خود را وارد نمایید
برگشت
کد تایید را وارد کنید
کد تایید برای شماره موبایل شما ارسال گردید
ارسال مجدد کد تا دیگر
ایمیل بازیابی ارسال شد!
لطفاً به صندوق الکترونیکی خود مراجعه کرده و بر روی لینک ارسال شده کلیک نمایید.
تغییر رمز عبور
یک رمز عبور برای اکانت خود تنظیم کنید
تغییر رمز با موفقیت انجام شد